Unity for all people around the world >
Unity for fight with oppression >
Unity for a Better Life

Monday, May 16, 2011

قصاص خوب نیست، اما در شرایط فعلی باز دارنده ترین راه هست


چند روزی هست که خبر قصاص پسر اسید پاش توی جامعه پیچیده، بعضیا با اصل قصاص موافقن بعضیا هم با این اصل مخالف هستن.

جامعه ی ما بیماره، و این بیماری تازه نیست، سی و سه ساله که جامعه رو درگیر کرده، من هم با اصل قصاص مخالفم اما به نظر من در شرایط فعلی، بازدارنده ترین کار برای همچین جرایمی قصاص هست، همه از این صحبت میکنن که نباید با قصاص کردن حس خشونت رو توی جامعه رواج بدیم، اما زیاد نمی شنویم که بگن باید حس خشونت رو از نسلی دور کرد که داره بزگ میشه. با جلوگیری از حکم قصاص این پسر، نمیشه جلوی خشونتهای بعدی رو گرفت، به فرض امروز مجید قصاص نشد، آیا احتمال این که همچین جنایتی توسط فرد دیگری تکرار نشه کاهش پیدا میکنه؟؟

اگر قرار هست که اصل قصاص رو از جامعه حذف کنیم بهتره که اول جامعه رو از پایه ترمیم کنیم و رفتارهای خشونت آمیز رو تقبیح کنیم و به تدریج این موضوع رو از جامعه محو کنیم. یادمون باشه که درمان یک بیماری احتیاج به زمان داره و با مسکن نمیشه جلوی بیماری رو برای همیشه گرفت

باز هم میگم، من با اصل قصاص مخالفم، با نابینا شدن مجید که از نظر من یک جنایتکار هست مخالفم، اما در شرایط فعلی، قصاص بازدارنده ترین راه برای همچین جنایتهایی هست

8 comments:

  1. ravan12:46

    من شديدا با نظرت مخالفم برديا جان

    چرا فكر ميكنى كه فقط با قصاص ميشه از وقوع جرم جلوگيرى كرد ! مگه جامعه ايران با جوامع غربى چقدر تفاوت داره ! چرا در جوامعى كه قصاص وجود نداره جرم و جنايت كمتر از ايران نباشه بيشتر هم نيست .....!أ

    ReplyDelete
  2. سلام بردیا عزیز
    دقیقاً باهات موافقم در این مورد
    کسایی که ادعای روشنفکری دارن اگه راست میگن رو صورت خودشون اسید بپاشونن و بعد برن ببخشن . به نظر من همچین حیوون هایی رو باید مجازات کرد تا بقیه یه کم آروم تر بشن , بعد کم کم با کار فرهنگی تو نسل های بعدی ریشه خشونت رو خشکوند . نه اینکه یه سری بیگناه رو قربانی کرد و به بهانه روشنفکری وحشی ها رو آزاد گذاشت .
    راستی ممنونم برای لینک . من هم با افتخار لینک کردم . یه چیزی هم دیدم اون بالای بلاگت در مورد خدا نوشتی , یکی از نوشته های قدیمیم در همین مورد بود . خوشحال میشم بخونیش . اسم وبلاگم رو از روی اون نوشته ام انتخاب کردم
    http://charkhe-gardun.blogspot.com/2009/10/blog-post.html

    وقت کردی بخون . دوست دارم نظرت رو بدونم
    از آشناییت خیلی خوشحال شدم



    با درود و سپاس فراوان : شهرام

    ReplyDelete
  3. @روان
    دوست عزیز، من گفتم که با قصاص در شرایط فعلی موافقم چراکه باید اول رفتارهای خشونت آمیز رو از جامعه حذف کنیم و بعد نوع برخورد با این رفتارها
    در ضمن جوامعی که در اونها قصاص وجود نداره، اگر منظورتون کشورهای غربی و آمریکاست که این کشورها نباید هم نیازی به قصاص داشته باشند چون مردم رو از همچین جنایتهایی دور کردند و خیلی خیلی خیلی کم این مسائل رخ میده و وقتی هم رخ میده این مردم هستند که مسئولان رو به چالش میکشند که چرا همچین اتفاقی افتاده و خواستار آموزشهای بیشتر برای خودشون میشن
    در ضمن جرم و جنایت رو در هر کشوری باید به نسبت جمعیتش بررسی و مقایسه کرد

    ReplyDelete
  4. شهرام عزیز، ممنون از شما
    حتما مطلبت رو میخونم و نظر خودم رو اعلام میکنم
    من هم از آشنایی با شما خوشحالم
    باز هم ممنون

    ReplyDelete
  5. خیلی خوشحالم کردی
    راستی این کد امنیتی قسمت کامنت ها رو بر دار , کامنت گذاشتن خیلی سخت میشه این طوری

    ReplyDelete
  6. سمیرا18:21

    من هم با شما موافقم

    ReplyDelete
  7. با اجرای حکم قصاص هم نمیشه جلوی خشونتهای بعدی رو گرفت به این دلیل که کسی که مرتکب این عمل میشه دچار ناهنجاری های روانیه و بیماره. کسانی که دچار این مشکل هستند مطمئنا قبل انجام این عمل به عاقبت خودشون نمیتونن فکر کنند .قصاص به هچ عنوان راه حل نیست بلکه باید منشاء این گونه ناهنجاری ها رو پیدا کرد

    ReplyDelete
  8. @Ari
    مسلما هیچکس در حالت عصبانیت به عاقبت خودش فکر نمیکنه! اما تصمیم هایی که در رابطه با چنین جنایتهایی گرفته میشه به صورت عصبانیت تدریجی هست یعنی اینکه کم کم به اوج خشونت میرسه و امکان اینکه از این حالت خارج بشه وجود داره ( اگر بدونه که چه عاقبتی داره )
    اینکه شما میگید قصاص نمیتونه جلوی خشونتهای بعدی رو بگیره به خاطر این هست که تا حالا همچین کاری انجام نشده و اگر شده از انتشار و بزرگ شدنش جلوگیری شده
    جامعه ما پر از آدمای کله خرابه که فکر می کنند بعد از اینکه اینکار رو انجام دادن فقط چند سال حبس میکشن و ارزشش رو داره. اگر کسی که قصد داره این کار رو بکنه بدونه که بعدش قراره همچین بلایی سر خودش بیاد، پشیمون میشه از انجام اینکار.

    ReplyDelete

شــمــا چــطــور فــکــر مــی کــنــیــد؟؟